Évènements

Programme 2018

9 février 2018 - 14h00 - 17h00

Séminaire doctoral – Pratiques langagières – terrains, méthodes, théories

Rosina Marquez Reiter (Univ. of Surrey)

Interviews as sites of ideological work: disentangling stance and alignment
Interviews in their various formats whether structured, semi-structured or unstructured, represent one of the most popular methods for collecting data qualitatively. However, the nature of interviews and the type of data they provide has been the topic of debate in sociolinguistics and associated language and social interaction disciplines such as conversation analysis. While it is now acknowledged that they are not mechanical instruments in which the interviewer poses ideologically free questions, the interviewee automatically responds to them and an objective truth on a given topic emerges, their potential for the construction of ideology they provide us with has been overlooked. To this end, a stance-taking perspective that differentiates between stance and alignment, and takes into account the (oscillating) discourse identities that the participants assume in interaction is adopted.
From an understanding of interviews as social practice and based on the interactional analysis of segments from two interviews, the talk maintains that they are, first and foremost, interactionally accomplished situated social encounters. It shows how the discourse identities assumed by the participants throughout the encounter, their aligning actions with respect to these and the views conveyed, can bring into focus aspects of ideology that would be difficult to capture otherwise. The talk thus shows how, through the calibration of stance, alignment and discourse identities, rapport is built between the interview participants. This rapport is not necessarily in line with the maintenance of the professional-personal boundary typically expected of interviewers. It is the result of the interviewer’s involvement with the interviewees’ accounts.

1 février 2018 - Toute la journée

Accueil pour 6 mois de Tork Dalalyan

Accueil pour 6 mois de Tork Dalalyan dans le cadre de son projet AUF-Comité National des Sciences d’Arménie

Programme 2018

19 janvier 2018 - 14h00 - 17h00

Séminaire doctoral – Pratiques langagières – terrains, méthodes, théories

Luca Greco (Université Sorbonne Nouvelle)

Le toucher dans les interactions, l’art et la politique : le mode haptique au centre des pratiques sociales
Toucher le corps, les objets, l’environnement matériel est l’une des modalités les plus puissantes de connaissance du monde et de construction de l’intersubjectivité (Gibson 1962, Merleau-Ponty 1964, Deleuze 1989, Abraira & Ginty 2013). Au croisement de la psychologie, des neurosciences, de la robotique, des sciences sociales et des humanités, le toucher constitue depuis quelques années un véritable champ d’étude au sein duquel les expériences sensorielles sont repensées au prisme des pratiques sociales. Dans ce cadre, la primauté de la vision sur les autres modalités sensorielles est sévèrement interrogée, les frontières entre le corps et l’environnement sont reformulées et le toucher est conçu comme une véritable ressource communicative (Finnegan 2005, M.H. Goodwin 2006, Cekaite 2010, Nishizaka, 2007, Meyer, Streeck, Jordan 2017).

A partir d’un terrain mené dans un atelier drag king à Bruxelles, d’un corpus constitué de performances ayant comme objet et ressource le toucher et d’un ensemble d’entretiens réalisés avec un groupe de femmes ayant participé aux groupes de conscience dans les années 70 en Italie, je testerai l’hypothèse selon laquelle les pratiques tactiles ont la capacité de construire de nouvelles modalités relationnelles et de rendre compte d’un corps en train de se faire. D’abord, le focus sur les pratiques tactiles dans les ateliers drag king me permettra d’interroger le rôle de l’imagination et des sens dans la construction collective d’un corps genré. Ensuite, l’analyse du toucher dans les arts me donnera accès à la façon dont le toucher entre artistes et spectatrices.teurs au cours d’une performance change radicalement les formats de participation. Enfin, l’analyse d’entretiens ouvrira l’exploration du rôle du toucher dans la construction d’un nouveau langage politique et la fabrication de nouvelles corporéités. L’analyse de ces trois cas exemplaires sera l’occasion d’explorer les modes de constitution d’une « intersubjectivité haptique », en articulant perspectives phénoménologique, interactionnelle et critique.

15 janvier 2018 - 9h30 - 12h30

Conseil de laboratoire

Villejuif – Bât D. – S. 511 – 9h30-12h30

Programme 2017

8 décembre 2017 - 14h00 - 17h00

Séminaire doctoral – Pratiques langagières – terrains, méthodes, théories

Modalités d’évaluation du séminaire

7 décembre 2017 - 14h00 - 16h00

Soutenance de doctorat

Suat Istanbullu : Pratiques langagières intergénérationnelles : le cas de familles transnationales plurilingues (Antioche, Ile-de-France, Berlin)

Campus CNRS – Villejuif – 14h00
À côté des études, en France, sur le plurilinguisme des familles de migrants et des travaux internationaux sur les politiques linguistiques familiales, cette thèse s’intéresse aux pratiques langagières intergénérationnelles de familles transnationales. Résidant en Ile de France, à Berlin ou à Antioche au Sud de la Turquie, où les membres les plus âgés sont nés, leur répertoire linguistique comprend l’arabe, le turc et le français ou l’allemand. À partir d’une ethnographie multi-sites auprès de 13 familles dont 100 membres ont été rencontrés, et d’analyses quantitative puis interactionnelle de quatre corpus recueillis dans deux familles à Paris et Berlin, les notions de language shift, de transmission ou d’agentivité sont notamment discutées. Dans un contexte où les participants présentent tous des profils différents et des ressources asymétriques dans les différentes langues, on observe l’utilisation de toutes les langues et en particulier de l’arabe dont la pratique est favorisée, pour les plus jeunes, par des phénomènes d’alignement aux choix linguistiques qu’ils initient dans l’interaction. Le turc se trouve pour sa part utilisé dans des prises de parole multilingues. Les reformulations, aides et traductions font ressortir le rôle prépondérant de la bienveillance entre les adultes et les plus jeunes pour favoriser la communication intergénérationnelle et, par là, l’utilisation des langues familiales.
Cette thèse constitue une contribution à la description de pratiques langagières familiales, à l’approche de politiques linguistiques de familles transnationales, à la documentation de la variété d’arabe antiochien en interaction et à l’étude de corpus hétérogènes trilingues.

4 décembre 2017 - Toute la journée

Projet GeReSH-Cam – Réunion du consortium

du 4 au 6 décembre à Riga, Lettonie

Programme 2017

17 novembre 2017 - 14h00 - 17h00

Séminaire doctoral – Pratiques langagières – terrains, méthodes, théories

Thomas Ricento (University of Calgary)

Immigrants, Language, and Integration into the Canada Labor Market
Changes to the 2002 Immigration and Refugee Protection Act focused on identifying immigrants based on their ability to integrate into the Canadian labor market (CIC 2010). The Federal Skilled Workers Program (FSWP) recognizes factors such as education, experience, and language ability through the awarding of points based on a grid. Yet, many studies have shown that immigrants’ labor market outcomes have declined over the last several decades, even though their average level of education is higher than that of the Canadian-born population (e.g., Hawthorne 2008). The importance of English and French literacy skills has been identified as having significant direct and indirect influences on labor market outcomes (Ferrer, et al. 2006). Yet, research has also shown that difficulty in getting foreign credentials recognized as meeting Canadian standards is a barrier to labor market integration (Schellenberg and Maheux 2007), irrespective of acceptable scores on the Canadian Language Benchmark tool in an official language. In this presentation, I report the findings from a two-year ethnographic study carried out in Calgary, Canada. In Phase II of this project, 6 families were chosen for an in-depth ethnographic study over a 10-month period which included more than 100 hours of recorded interviews. The findings demonstrate both the tenacity of individuals seeking a new life in Canada, and their frustrations as ‘foreigners’ whose cultural capital is not recognized by credentialing authorities and employers. The study also revealed that there is a significant non-alignment between the curriculum of the LINC (Language Instruction for Newcomers to Canada) program, assessment of relevant language competencies, and the actual needs of skilled workers seeking to reestablish their professional careers in Canada.

Programme 2017

24 octobre 2017 - 13h15 - 14h15

Chercheur(e)s à l’ouvrage

Villejuif – Salle d lecture, rdc, Bât.D – 13h15-14h15
Présentation du livre  Arabi Júba : un pidgin-créole du Soudan du Sud par son auteur Stefano Manfredi

13 octobre 2017 - 14h00 - 17h00

Séminaire doctoral – Pratiques langagières – terrains, méthodes, théories

Luisa Martín Rojo (Universidad Autónoma de Madrid)

The interactional construction of social inequality in education settings
From a perspective that understand social inequality as produced by recurrent patterns of unequal distribution of goods, wealth and opportunities, in this seminar we will study how such resources are distributed in and through interaction in education settings. Using empirical data drawn from several research sites in Madrid, Spain, I outline a micro‐ethnographic, task‐oriented approach to understanding the distribution of the linguistic and social resources that are necessary for socio‐educative integration and social mobility through classroom activities. In order to do that, firstly we will examine the processes of capitalization and decapitalization (Martín Rojo 2010, based on Bourdieu’s notion of the convertibility of different forms of capital and social distribution), which will allow us to capture the roles played by the different participants in this unequal distribution of resources. Secondly, we will study how the processes of capitalization and decapitalization take place through a multiplicity of ‘relations of force’. Thus, developing a fluid and dynamic understanding of the microphysics of power and language, which prevent us from locating power in a single point or as exercised in a single direction, we will analyse how different participants can reach different positions within interactions, amplifying or reducing their possibilities of control and resistance. Through these analyses, we will not only capture some of the most recurrent patterns of unequal distribution of resources found in schools, but, in addition, understand how power relations in everyday encounters are fully imbricated with other types of relationships (economic processes, knowledge relationships, gender, ethnic relations, among others).

20 21 22 23 24 25 26 27 28 29